Musgrave Marketplace
December 17, 2020

Gezondheidcentrum Schalkwijk

Het herontwerpen van de website waarop patiënten hun relevante informatie kan terugvinden.
  • Client:
    Gezondheidcentrum Schalkwijk
  • Category:
    Non Profit
  • Technologies:
    UI/UX, Front-end
  • Project Size:
    2 – 4 Months

Het gezondheidscentrum Schalkwijk, is een samenwerkingsverband van 6 huisartsenpraktijken die ervoor zorgt om de gezondheid en welzijn van haar cliënten te bevorderen.

Huidige website voldeed niet aan de wensen van het centrum, we willen graag onze informatie zo snel mogelijk delen met onze patiënten.
Uitvoeren van UX Audit

Het gezondheidscentrum kwam er steeds achter dat de vindbaarheid van diverse informatie moeilijk te vinden was. Deze informatie werd te ver weg gestopt en hierdoor kwam de patiënt niet op de desbetreffende pagina of vond het te ingewikkeld om verder te zoeken.

Hier kwam naar voren dat de website de essentiële informatie z.s.m. gevonden moest worden waar de patiënt naar opzoek is. Hierbij adviseerde wij het gezondheidscentrum om te starten met een UX Audit voor dat we überhaupt beginnen aan de renovatie van de website.

Na akkoord, hebben wij diverse analytische tools ingezet om een beter inzicht te krijgen wat patiënten van het gezondheidscentrum nou graag zoekt. Het was overduidelijk dat de patiënten alleen opzoek zijn naar de pagina van de huisartsen, om als gevolgd het desbetreffende telefoonnummer te bellen. Echter komt de patiënt niet bij de telefoonnummers aangezien ze te lang moet navigeren.

Herindeling navigatie

Zoals we kunnen zien in het oude ontwerp was de hoofdnavigatie verticaal ingedeeld. Dit gaf de afgelopen tijd veel problemen op het gebied van vindbaarheid. Naast dat er veel subcategorieën geplaatst waren binnen de hoofdnavigatie werd de navigatie niet alleen onduidelijk maar ook onoverzichtelijk voor de patiënt. We hebben toen gezamenlijk besloten om de navigatie structuur aan te passen op een horizontale manier en de categorieën op de juiste manier in te delen met de juiste subcategorieën.

De homepage was voorzien van een blokken lay-out, deze blokken waren voorzien met informatie. Elk blok was verdeeld met z’n eigen benodigde informatie, alleen waren niet alle blokken voorzien met een achterliggende pagina. Dit wekte verwarring en onduidelijkheid, daarom hebben we gezamelijk besloten om de website qua blokken lay-out her te inrichten.

Hieronder een voorbeeld van één van de eerste ontwerpen in het design process.

Online afspraak maken

Één van de belangrijkste wensen vanuit het gezondheidscentrum was om online een afspraak te kunnen maken. Ik ontwierp samen met een extern bedrijf een online afspraak flow, om zo online afspraken te kunnen maken met de desbetreffende zorgverlener. Na een testfase van 12 weken, kwamen we er achter dat de afspraken die ingepland waren alleen maar “no shows” opleverde.

Hierdoor hebben we het “online afspraken systeem” herzien, en gekeken naar alternatieven. Het alternatief waar we voor hebben gekozen, is om de afspraken in te laten plannen. Door middel van een 2Factor authenticatie via Digid heeft de patiënt iets meer stappen die hij/zij moet nemen maar wel veilig en vertrouwd.

Hoe kan een patiënt online een afspraak maken, wetende dat de patiënt op oudere leeftijd is en geen kennis heeft van de digitale wereld. Is het wel veilig? Komt mijn afspraak wel aan? Kan ik toch beter niet telefonisch een afspraak maken!.

We hadden besloten om tijdens het ontwikkelingsfase elke 2 weken een korte update te geven van de huidige status. Hierdoor betrok ik de klant mee in het proces en waren er zo min mogelijk onduidelijkheden omtrent de ontwikkeling van de website. Deze manier van werken gaf het ook een boost in het opleveren van het eindresultaat.

Desalnietemin waren we afhankelijk van diverse zorgverleners die hun eigen content moesten opleveren. Bij het opleveren heeft het echter langer geduurd dan gepland omdat het niet elke zorgverlener hier een prioriteit aan gaf. Tevens kwamen we ook in aanraking met het COVID-19 virus, dit heeft er voor gezorgd dat de website niet de hoogste prioriteit kreeg, maar eerst het helpen van patiënten die acute zorg nodig hebben.

Tot slot heeft het project tot een prachtig eind resultaat geleverd in de zin van het verbeteren van de vindbaarheid, overzichtelijkheid en leesbaarheid.

Next case study

Routr
×

Hallo!

Welkom op onze website.
Vraag ons alles wat u wilt, of stuur een e-mail

× Hoe kan ik je helpen?